Кіровоградська обл.,
Новомиргородський р-н,
с. Мартоноша,вул. Молодіжна 22
Електронна адреса:

Sklyarova_1969@ukr.net. Тел.:96-2-24



Адреса закладу: 26033, 

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                             

              

     

                       Адреса сайтуhttp://martonosha.pp.ua
  Мартоніська  ЗШ

Сайт Мартоніської школи І-ІІІ ступенів відділу освіти  Новомиргородської РДА Кіровоградської області 
 
   
Герб та прапор
Кіровоградської  області
Файл:Coat of Arms of Kirovohrad Oblast.svg Файл:Flag of Kirovohrad Oblast.svg
Новомиргородського району
 







 







 buki.com.ua


Форма входу


Пошук


Меню сайту



 

Сайт в каталогах


Адміністратор сайту
Кваша Н.В


Сайт Мартоніської ЗШ І-ІІІ ступенів Новомиргородського району Кіровоградської області


http://chutovo.at.ua/knopka_shkilnogo_sajtu.pngкаталог сайтів
Каталог MyList.com.ua
Безкоштовний каталог сайтів


продвижение бесплатно




Міні-чат

Календар




 
Електронні бібліотеки


Всеукраїнська електронна бібліотека




Електронні підручники


Електронна шкільна бібліотека

 

Головна » Статті » Мої статті

ПРИЙОМИ РОБОТИ З ДЕВІАНТНИМИ ДІТЬМИ
Прийоми роботи з девіантними дітьми

 У педагогічній літературі під девіантним поводженням розуміють відхилення від прийнятих у певному суспільстві, соціаль­ному середовищі, найближчому оточен­ні, колективі соціально-моральних норм  і цінностей, порушення процесу засвоєння і відтворення соціальних норм і культурних цінностей, а також саморозвитку й самореалізації в тому суспільстві, до якого людина належить.   У психології девіантним називається поводжен­ня, що відхиляється від соціально-психологічних і моральних норм або є помилковим антигромад­ським зразком розв'язання конфлікту, який про­являється в порушенні суспільно прийнятих норм або збитку, який завдається суспільному благопо­луччю, оточуючим і собі.   Незважаючи на певні відмінності і психо­логи, і педагоги головним критерієм девіа­ції вважають порушення норм, прийнятих у певному суспільстві. Практична потреба у вивченні причин девіантного поводження школярів і особливос­тей їх виховання й коригування поводження є значною. Проаналізуємо деякі з них.   
 Психологічні й соціальні причини девіантності:
•   дефекти правової та моральної свідомо­сті;зміст потреб особистості;
 •       особливості акцентуації характеру (у додатку наведено типи акцентуа­ції, їх особливості, рекомендації щодо роботи);
•       особливості емоційно-вольової сфери;
 •      вплив сучасних молодіжних субкультур (у таблиці 1 проаналізовано основні  молодіжні субкультури). Проблеми в родині як причини відхилень у поводженні дитини: •       неблагополуччя, негаразди в родині;
•       педагогічна некомпетентність батьків, дорікання, лайка під час взаємодії із членами родини, покарання через дріб­ниці; нерозуміння або незнання батьками труднощів дітей; •   власне факт приналежності до неблагополучної родини. Проблеми дитини як передумова відхилень у її поводженні: хвороби;
•       відставання в навчанні; недостатня впевненість у собі;
•       самотність; нерозуміння іншими; окремі емоційні та інтелектуальні харак­теристики підлітка: підвищена збудли­вість, розгальмування потягів, низький рівень емоційно-вольового контролю.   Аддиктивне поводження— термін, що означає поводження людини, яка зловживає алкоголем або іншими наркотичними речови­нами.   Девіантне поводження має велику кіль­кість форм проявів, і однією з таких форм є аддиктивне поводження підлітків. · Загальні риси, властиві підліткам, що зло­вживають наркотиками або алкоголем: · слабкий розвиток самоконтролю,самодисципліни;   · низька стійкість до різноманітних несприятливих впливів, невміння долати труднощі; · емоційна нестійкість, схильність неадекватно реа­гувати на фрустральну ситуацію, невміння знайти продуктивне розв'язання конфлікту.     Причини, з яких підлітки вдаються до наркотиків:
· проблеми в родині, нерозуміння. Ідеться про від­сутність діалогу батьків і дітей, нерозуміння людей різного покоління, неблагополучні родини (коли батьки зловживають спиртними напоями або нар­котиками); · це модно й цікаво. Підлітки можуть почати вжива­ти наркотики з тієї причини, що це модно в їхній компанії (адже всі вживають наркотики ті чи інші, у тому чи іншому вигляді), слід відзначити також інтерес підлітка до них (а яке відчуття виникне після прийняття наркотиків?); · вплив і тиск з боку друзів. Ідеться про те, що, під­літки можуть піддаватися тиску з боку друзів і знайомих, які можуть примушувати спробувати той чи інший наркотичний засіб з допомогою насмішок або сили; ·  депресія, відсутність будь-яких цілей у жит­ті. Підлітки можуть почати вживати наркотики через пригнічений стан, нерозділене кохання, розпач. 
 Молодіжні субкультури та їх вплив на формування особистості в підлітковому та юнацькому віці
  Назва субкультури Характеристика Особливості поглядів

 ЕМО Члени групи носять рожевий і чорний одяг, значки улюблених груп, скаржаться на весь світ і ніколи не посміхаються. Підлітки та юнаки, що відносять себе до цієї субкультури, жадають бути в центрі інтересів інших, тому роблять усе, щоб на них звернули увагу їх вирізняють: жага самовираження, про­тистояння несправедливості, особливе, чутливе світовідчуття

Готи Характеризуються похмурістю. Носять різноманітний одяг: від розкішних суконь до іміджу панків 80-х років. Характерною зачіскою для представників обох статей уважається довге волос­ся, пофарбоване в чорний колір. За допомогою гриму обличчю надають блідості, а очі підводять темною тушшю Мають своєрідну «життєву філософію»: завжди прагнути більшого, шукати кра­су, навіть у тому світі, у якому її немає, завжди дивитися на позитивні й нега­тивні боки життя, не закриваючи на них очей

 Панки Головна особливість — любов до панк-року. Одяг — підгорнуті джинси, важкі черевики, а також кеди. Наносять зображення черепів і символічних знаків на одяг і аксесуари. Носять брасле­ти зі шкіри, рідше — з голками. Багато хто робить татуювання. Також носять рвані потерті джинси, на які чіпляють ланцюги від собачих повідків Критичне ставлення до суспільства й політики

Скінхеди Бритоголові хлопці у високих черевиках із загорнутими або заправленими джинсами, в куртках-бомберах Підтримують нацистські й расистські ідеї. Одна з найагресивніших субкультур

Епси. Носять одяг райдужних кольорів і радіють життю. Вільні в усьо­му—в одязі, музиці й поводженні Об'єднує оптимістів. Одна з останніх субкультур Металісти Субкультура, позбавлена яскраво вираженої ідеології й зосеред­жена в основному навколо музики Тексти метал-груп пропагують незалеж­ність і впевненість у собі, культ «сильної особистості»

 Моди Захоплюються керуванням скутерів та їх прикрашанням різни­ми деталями. Найбільш поширеною формою є вибілені джинси із червоними підтяжками, важкі червоні черевики зі сталевими носхами. Обов'язково коротко обстрижене волосся. Це дає уяв­лення про їх власника як про «інтелектуала» -

 Репери Цей стиль має наслідувальний характер і останнім часом усе більше є складовою субкультурної освіти, що отримала назву «хіп-хоп». Репери носять широкий, на кілька розмірів більший одяг. Спортивні. Улюблений вид спорту — баскетбол. Із прикрас носять значки й сережки. Репери — не лише ті, хто слухає музику в стилі «реп», але й люди, які пишуть реп, перейняті його ідеологією В основній масі репери не агресивні, крім тих, хто зараховує себе до течії «Гангста» Хіпі Усі хіпі носять довге волосся, зазвичай розчісуючи його на про­діл. Чоло й потилицю охоплює тонка поворозка. Зазвичай при­сутні джинси або джинсова куртка, іноді балахон невизначеного кольору, на шиї — невелика шкіряна сумочка, прикрашена бісе­ром або вишивкою. На руках — саморобні браслети або намисто, найчастіше з бісеру, дерева або шкіри Ідеологія: людина повинна бути вільною, насамперед внутрішньо. Вільна людина й у любові, що сприяє єднанню людей Ознаки, за якими можна визначити, чи вживає підліток наркотики: ü пропуск занять у школі; ü поява агресивності, сміху без причини; ü погана пам'ять і низький рівень уваги; ü втрата інтересу до того, що раніше було ü головним захопленням; ü поява нових друзів і розрив дружби зі  ü старими; ü зневага до власного зовнішнього вигляду; ü небажання спілкуватися із членами родини; ü постійно червоні очі; ü різка втрата ваги; ü розлади сну. Прийоми роботи з девіантними дітьми

У роботі з девіантними дітьми можна використати нижченаведені прийоми виховання. Перша група прийомів — індивідуального педагогічного впливу. 1.     Прохання про допомогу. Педагог, для того щоб при­хилити до себе учня й установити довірчий контакт, звертається до нього за порадою, розповідаючи про свої проблеми. 2.  Оціни вчинок. Для з'ясування моральних позицій підлітка й коригування цих позицій учитель розпові­дає історію і просить оцінити різні вчинки учасників цієї історії. 3.   Обговорення статті. Добирається низка статей,у яких описуються різні злочини та інші асоціальні вчинки людей. Педагог просить підлітка дати оцінку цим учинкам. У дискусії вчитель намагається через поставлені запитання дійти разом зі школярем пра­вильних висновків. 4. Добрий учинок. У процесі роботи з підлітком йому пропонується надати допомогу тим, хто її потребує. При цьому важливо оцінити цей учинок позитивно, не зводячи його в ранг «героїчного поводження». 5.   Оголення протиріч. Передбачає розмежування позицій вихователя і вихованця щодо того чи іншо­го питання в процесі виконання творчого завдання з наступним зіткненням суперечливих суджень, різних точок зору. 6. Стратегія життя. Під час бесіди педагог з'ясовує жит­тєві плани учня. Після цього він намагається з'ясувати разом з ним, що допоможе реалізувати ці плани, а що може перешкодити їх реалізації. 7. Розповідь про себе та інших. Учитель пропонує кож­ному написати розповідь про минулий день (тиждень,місяць) і після цього відповісти™ на запитання: чи можна цей час прожити інакше? 8.  Мій ідеал. У процесі бесіди з'ясовуються ідеали школяра і робиться спроба оцінити ідеал, виявивши позитивні моральні якості дитини. 9. Казка для підлітка. Цей прийом певною мірою вико­ристовує ідею казкотерапії. Вихователь складає казку, в якій герої дуже схожі на дитину й осіб з її оточення. Закінчення казки складають педагог і учень разом. 10.  Рольова маска. Учням пропонується звикнути до певної ролі й виступити вже не від свого імені, а від імені відповідного персонажа. Друга група прийомів пов'язана з організацією групової діяльності. 1.    Безперервна естафета думок. Учні «по ланцюжку» висловлюються на задану тему: одні починають, інші продовжують, доповнюють, уточнюють. Від простих суджень (коли головним є власне участь кожного учня в запропонованому обговоренні) за введення відпо­відних обмежень (вимог) слід перейти до аналітичних, а потім проблемних висловлювань учнів. 2.    Самостимулювання. Учні, об'єднані в групи, готують один одному певну кількість зустрічних запитань. Поставлені запитання й відповіді на них колективно обговорюються. 3.    Імпровізація на вільну тему. Учні вибирають ту тему, на якій найбільше розуміються та яка викликає в них певний інтерес; творчо розвивають основні сюжетні лінії, переносять події в нові умови, по-своєму інтер­претують зміст подій, що відбуваються, тощо. 4.    Інструктування. На період виконання того чи іншого творчого завдання встановлюються правила, що регла­ментують спілкування і поводження учнів: у якому порядку, з урахуванням яких вимог можна вносити свої пропозиції, доповнювати, критикувати, спросто­вувати думку своїх товаришів. 5.    Розподіл ролей. Чіткий розподіл функцій і ролей учнів відповідно до рівня володіння тими знаннями, уміннями й навичками, які потрібні для виконання завдання. 6.    Коригування позицій. Тактовна зміна думок учнів, прийнятих ролей, образів, що знижують продуктив­ність спілкування й перешкоджають виконанню твор­чих завдань. 7.    Самоусунення вчителя. Після того як визначено мету і зміст завдання, установлено правила і форми спіл­кування під час його виконання, учитель ніби само­усувається від прямого керівництва або ж бере на себе обов'язки рядового учасника. 8.   Розподіл ініціативи. Передбачає створення одна­кових умов для прояву ініціативи всіма учнями. Його можна застосовувати в ситуації «придушеної ініціативи», коли позиційні виступи й атаки одних гасять ініціативу й бажання спілкуватися в інших. 9. Обмін ролями. Учні обмінюються ролями (або функ­ціями), які отримали під час виконання завдань. Інший варіант цього прийому передбачає повну або часткову передачу вчителем своїх функцій групі учнів або окре­мому учневі. 10.  Мізансцена. Суть прийому полягає в активізації спілкування і зміні його характеру за допомогою роз­ташування учнів у класі в певному об'єднанні один з одним у ті чи інші моменти виконання творчої роботи. Рекомендовані психологічні вправи Вправа «Тахістоскоп». Група сідає колом. Один або двоє учасників стають у центрі кола. Вимикається світло, і учасники, які знаходяться в центрі кола, при­бирають будь-яких поз, нерухомо застигаючи в них. За сигналом готовності на короткий час вмикається світло й відразу ж вимикається. У момент спалаху світ­ла ті, хто сидить у колі, намагаються якомога точніше запам'ятати положення тих, хто позує. Після спалаху в темряві учасники, які позували в центрі, вертаються на свої місця. Потім світло вмикається і члени групи, за винятком тих, хто позував, спільними зусиллями намагаються відновити те, що вони бачили. Натурщи­ків повертають у коло й «ліплять» з них ті самі пози, у яких, на думку групи, вони перебували під час спа­лаху світла. Після того як суперечки вщухнуть і група дійде загального або кількох альтернативних рішень, учасники в центрі кола демонструють свої справжні пози. Вправа «Вибір». Учасники сідають колом. За коман­дою вчителя кожен з них повинен показати пальцем на одного зі своїх товаришів по групі, припустімо, на того, з ким він хотів би скласти пару в якій-небудь іншій грі. Мета гравців — досягти в кожній зі спроб такого вибору, за якого група розпалася б на пари учас­ників, які взаємно вибрали один одного. Ця рефлексивна гра незважаючи на свою просто­ту вимагає від учасників урахування дуже багатьох моментів і зазвичай завершується лише після тривалих і безуспішних спроб. У кожному такті постійно вини­кають «фатальні» багатокутники, і лише деякі гравці поступово «намацують» один одного й виокремлю­ються в пари. Члени таких пар, як правило, усува­ються з подальшого загального пошуку рішення тим, що в кожній наступній спробі продовжують вибирати одне одного. Це значно полегшує роботу іншим учас­никам. Педагогові слід звернути особливу увагу на ситуації, коли одна зі сформованих пар «розвалюється» на чер­говому такті гри. Вправа «Я — хороший, я — поганий». Педагог радить школяру скласти перелік рис свого характеру. Взяв­ши аркуш паперу, потрібно розділити його вздовж і навпіл: у лівій частині перелічити свої хороші якості, а в правій — погані. У ході бесіди вчитель прагне, щоб якості, виділені школярем в обох стовпцях, були або однаковими за кількістю, або щоб хороші переважали над пога­ними. Не рекомендується зупиняти вправу в той момент, коли школяр виділив у собі велику кількість нега­тивних якостей і не зміг визначитися, що ж у ньому є позитивного. Вправа «Лист самому собі». Педагог радить учневі щодня писати листа самому собі. Писати довгі листи рекомендується, коли з'являється необхідність вилити сильні почуття й переживання на папері. У цих листах необхідно опи­сувати свої стани, важливі події, враження від прожи­того й відчутого. Крім психотерапевтичного ефекту ця вправа може дати й інший ефект. Порівнюючи свої записи, зроблені в різні дні, учень зможе побачити, наскільки по-різному він ставився до тих самих людей, подій, фактів. Корисно обговорити, від яких причин залежать супе­речливі оцінки того, що від­бувається. Прийоми виховання девіантних підлітків — це педагогіч­но оформлені дії, за допо­могою яких на поводження і позиції учня здійснюються зовнішні впливи, що зміню­ють його погляди, мотиви й поводження, у результаті чого включаються механізми самовиховання й коригуван­ня взаємин і вчинків.  
Категорія: Мої статті | Додав: РОМАШКА (25.05.2012)
Переглядів: 1342 | Коментарі: 1 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:
Сторінка патріотичного виховання учнів



 



2016
рік англійської
мови в Україні

Англомовна сторінка




Опорна школа

Мартоніська  загальноосвітня школа –районний опорний заклад освіти з проблеми: 

«Виховання моральних цінностей школярів на принципах гуманізму та успадкування духовних надбань односельчан»




Інтернет-семінари



  


 
Табір відпочинку при Мартоніській ЗШ


"Зелена планета"







Міністерство освіти і науки України







http://img.parta.com.ua/images/parta_logo_shar_.gif





Новини України

Стоп Радон



Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Лічильник відвідувачів сайту

html counterсчетчик посетителей сайта